Hoe ik werk

wat IK doe

Ik specialiseer me in onderzoek en restauratie van schilderijen op doek, paneel, metaal en papier. Dit kunnen ook beschilderde objecten zijn. Daarnaast werk ik als kleuronderzoeker van historische afwerklagen.

Preventieve conservering is het middelpunt van mijn werk. Het mooie is dat je daarmee vaak met terughoudende ingrepen, verouderingsprocessen kunt vertragen en werkt aan een gelijkmatige zorg voor op lange termijn.

Als er sprake is van instabiliteit of schade dan onderzoek ik welke mogelijkheden er zijn voor actieve conservering of restauratie. 

Bij ieder object zoek ik naar de best-passende behandeling, met oog voor detail en voor het geheel, stel ik me voorafgaand aan elke handeling de vraag wat die teweeg zal brengen, om zo te beslissen welke actie het beste resultaat zal geven voor het object. Daarbij richt ik me op de minst ingrijpende werkwijze en werk volgens de ethische richtlijnen van ICON, UK. 

Projecten zijn vaak een teamverband, zowel met de klant als een collega restaurator. Voor het beantwoorden van analytische vragen, is samenwerking essentieel.

Er is meestal niet een ‘beste’ behandeling: ik onderzoek in overleg met de klant en collega’s de verschillende mogelijkheden om zo de optie te vinden die het beste past bij de doelen van het project en de opdrachtgever.

Ieder project wordt zorgvuldig gefotografeerd en gedocumenteerd, ook om te zorgen dat u na afloop alle nodige informatie heeft.

Art is a way of preserving experiences, of which there are many transient and beautiful examples, and that we need help containing.”

Alain de Botton & John Armstrong, 2016

WIE ZIJN MIJN OPDRACHTGEVERS

  • U heeft mogelijk een object onder uw toezicht dat onderdeel is van een museale, gemeentelijke, kerkelijke of particuliere collectie en dat inspectie, onderzoek of restauratie behoeft.
  • Als u kleuronderzoek wilt laten doen van schilderingen in een historisch gebouw.
  • Of als u vragen heeft over Housekeeping of preventieve conservering voor uw collectie of interieurs.

MIJN BENADERING

Ieder project heeft een context, een geschiedenis die bijdraagt aan de betekenis ervan. Dit is de basis waar ik met mijn werk het liefst aan wil bijdragen. Door goed te zorgen voor historische objecten en interieurs, kunnen deze hun verhalen blijven vertellen. De interpretatie kan veranderen als we er op een nieuwe manier naar kijken en op die manier blijft het verhaal zich ontwikkelen. Zo verbinden de objecten ons – nu, met elkaar, en met een andere tijd. Dat maakt het zo leuk. Vragen als ‘welke betekenis heeft een object nu voor ons of wat voor (nieuwe) verbanden zijn er te leggen’. Wat is er verder aan te ontdekken en begrijpen? Dit onderzoek leidt vaak naar de manier waarop we het willen behouden.

Door het onderzoek naar materialen en technieken en de degradatieprocessen in olieverf- en vernislagen, kunnen we de verouderingsverschijnselen die we op schilderijen zien steeds beter begrijpen. Deze veranderingen kunnen een aanleiding zijn voor behandeling, meer terughoudend gebruik of ze gaan een deel uitmaken van de geschiedenis van het object. We kunnen de conserveringsbenadering daarop afstemmen. Met respect voor het origineel en nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden om tijdens een behandeling dichter bij de originele intentie van het werk te komen. 

VOLGENDE STAP

Voor vragen over de zorg voor een object in uw collectie, kunt u gerust contact opnemen. Omdat ieder object uniek is, kunnen we vaak in een kort gesprek duidelijk krijgen wat een volgende stap zou kunnen zijn.

Normaalgesproken onderzoek ik het object eerst om de conditie en behandelmogelijkheden in kaart te brengen. Werkzaamheden voer ik uit in het atelier of op locatie, afhankelijk van de aard van het project.

Ik streef altijd naar persoonlijk contact met de klant en goede service. Zo kunt u tijdens en na een behandeling of rapport terecht voor vragen, overleg of doorverwijzingen, om ook de lange termijn zorg van het object zo goed mogelijk te ondersteunen.